تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۲ تير ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

حسین مرعشی کیست؟ | اصلاح‌طلب لیبرالی که از معتمدین سردار سازندگی بود

شهرت حسین مرعشی به خاطر همسر دخترعموی او بوده است. حسین مرعشی پسرعموی عفت مرعشی، همسرِ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، است. او در انتخابات از کاندیداتوری مسعود پزشکیان حمایت کرده است. در این مطلب درباره پیشینه سیاسی حسین مرعشی بخوانید.

حسین مرعشی کیست؟ | اصلاح‌طلب لیبرالی که از معتمدین سردار سازندگی بود

رویداد۲۴ میثم سعادت: یکی از کهنه کاران سیاست ایران حسین مرعشی است. سیاستمدار لیبرال مسلمانی که سال هاست در سطح اول به کنشگری سیاسی می‌پردازد.

خانواده حسین مرعشی

حسین مرعشی در سال ۱۳۳۷ در علی‌آباد سادات در رفسنجان به دنیا آمد. پدرش سید محمد تقی مرعشی از اهالی رفسنجان و شاعر و کشاورز بود.

مادرش بی‌بی حائره احمدی از خاندان احمدی‌های کرمان است. هر دوی پدر و مادر از خانواده‌های رفسنجان بودند، اما شهرت حسین مرعشی به خاطر همسر دخترعموی او بوده است. حسین مرعشی پسرعموی عفت مرعشی، همسرِ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، است.

مرعشی در استانداری و دولت مهندس موسوی

حسین مرعشی بیست و هفت ساله بود که در دولت دوم مهندس موسوی، به عنوان استاندار کرمان انتخاب شد. او یکی از جوانترین استانداران تاریخ کرمان است و اتفاقا دورانی طولانی در این مسئولیت باقی ماند و در دولت اول هاشمی رفسنجانی نیز این مسئولیت را حفظ کرد.

حسین مرعشی کیست؟ | اصلاح‌طلب لیبرالی که از معتمدین سردار سازندگی بود

مرعشی در دولت دوم هاشمی

مرعشی در دولت دوم هاشمی، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی شد و بیش از گذشته به این سیاستمدار کهنه کار، نزدیک شد. هرچند حضور او در استانداری کرمان نیز با مشورت هاشمی رفسنجانی انجام شده بود، اما دوران حضور در دفتر ریاست جمهوری، میزان اعتماد این دو چهره را به هم نشان می‌داد. 


بیشتر بخوانید: هادی خامنه‌ای کیست؟/ سوابق و پیشینه مدافع خط امام


حسین مرعشی و مجلس پنجم و ششم

همزمان با حضور در دفتر هاشمی رفسنجانی، جمعی از وزیران و مدیران دولت هاشمی یک گروه سیاسی تشکیل دادند که همچنان در مناسبات سیاسی کشور تاثیرگذار است. آن‌ها اسم حزب خود را کارگزاران سازندگی نهادند و به اکبر هاشمی رفسنجانی هم سردار سازندگی می‌گفتند. حسین مرعشی یکی از اعضای هیئت موسس این حزب سیاسی بود و در نهایت با پیشنهاد این حزب، در مجلس پنجم و ششم، نامزد حضور در انتخابات شد و با رای مردم وارد مجلس شد.

حسین مرعشی کیست؟ | اصلاح‌طلب لیبرالی که از معتمدین سردار سازندگی بود

حسین مرعشی در دولت خاتمی

با پایان مجلس ششم و در روزگاری که اصلاح طلبان مشارکتی، در اعتراض به روند تایید صلاحیت‌ها از نمایندگی مجلس استعفا می‌دادند، حسین مرعشی به دلیلی متفاوت و برای ریاست بر سازمان جدیدالتاسیس میراث فرهنگی و گردشگری، از نمایندگی مجلس استعفا داد و تا پایان دوره خاتمی، ریاست این سازمان را بر عهده داشت.

حزب کارگزارن سازندگی در سیاست ایران

به گزارش رویداد۲۴ حزب کارگزاران سازندگی به مرور در سیاست ایران جایگاه خود را پیدا کرد و در انتخابات ریاست جمهوری ۸۴، مهمترین تشکیلاتی بود که از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی دفاع کرده بود. در انتخابات ۸۸ هم حزب کارگزاران سازندگی از جمله احزاب حامی مهندس موسوی بود. در این انتخابات، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران، به حمایت از مهدی کروبی پرداخت و عملا مرعشی مهمترین چهره کارگزاران حامی موسوی بود.

حسین مرعشی کیست؟ | اصلاح‌طلب لیبرالی که از معتمدین سردار سازندگی بود

بازداشت حسین مرعشی

بعد از انتخابات ۸۸، حسین مرعشی بازداشت شد. وی در پنج شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸، در حالیکه به همراه خانواده در بوستان نهج البلاغه تهران بود، بازداشت و برای اجرای حکم یک‌ساله روانه زندان شد. حکم یک ساله او به دلیل اتهام توهین به نظام در یک مصاحبه اینترنتی بود که وی در این مصاحبه به صراحت از روند برخورد‌های پس از انتخابات با فعالان اصلاح طلب انتقاد کرده بود و از تمام مردمی که با آن‌ها در جریان انتخابات همراه بودند خواسته بود برای معرفی خود به زندان اوین مراجعه کنند تا از دوستان بی گناه خود حمایت کنند. پس از آن در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۹ با پایان محکومیت یک ساله از زندان آزاد شد.

خیریه حسین مرعشی

حسین مرعشی سال‌هاست خیریه‌ای به نام مولی الموحدین را در کرمان اداره می‌کند. بسیاری از چهره‌های مشهور اصولگرا نیز در میان مدیران این خیریه حضور دارند. محمدرضا باهنر، نایب رئیس سابق مجلس از جمله مشهورترین چهره‌های اصولگرای حاضر در خیریه مولی الموحدین محسوب می‌شود.

فعالیت‌های اقتصادی مرعشی

چند موسسه بزرگ مالی نیز زیر مجموعه این خیریه هستند. مشهورترین آن‌ها هواپیمایی ماهان و خودروسازی کرمان موتور هستند که عموم مردم با آن‌ها آشنایی دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسین مرعشی
نظرات شما